דלג לתוכן המרכזי

השוואת דגמים

הוסף דגמים+
חדשות ואירועים

מוטו בוחן | הונדה CRF450L

אופנוע אנדורו חוקי לכביש או הדו"ש הכי קיצוני בסביבה?

08/11/2019

הכתבה נלקחה ממגזין מוטו

כתב: אריק רוזנבלום

 

ה-450L נולד כאופנוע מוטוקרוס טהור ושינויים לא מעטים היו חייבים להתבצע, כדי להתאים את הדגם החדש ליעודו. גיר 6 הילוכים במקום 5, בסיס הגלגלים ארוך יותר, על מנת לספק יציבות משופרת. למרות כל השינויים, עדיין מדובר בגיאומטריה המקורית של דגם ה-R.

מנוע ה-Unicam בנפח 449 סמ"ק זוכה לבוכנה חדשה בעלת שלושה רינגים, ועל מנת להפוך את אופיו המוטוקרוסרי העצבני, לכזה שאפשר לחיות איתו גם בעבודה טכנית, נדרשה הונדה "לפתוח מנוע" ולבצע את השינויים הנדרשים. הקייסים הורחבו וקיבולת שמן המנוע גדלה. ההספק ירד והמומנט, שמגיע לשיא מוקדם מאוד ב-3,500 סל"ד, גדל ל-3.26 קג"מ – כיאה לאופנוע שיעבוד לא מעט באזור ה"נמוך" יותר של הכח. תזמון השסתומים השתנה, לטובת פעולת מנוע חלקה יותר והקראנק שונה לטובת אספקת כח נשלטת יותר ברכיבה טכנית.

מתוקף היותו אופנוע שמוגדר כדו-שימושי, קונן בנו החשש שה-450L יגיע עם סט-אפ בולמים רך, שלא לומר "רכרוכי", כמו אופנועים דו-שימושיים אחרים. אך לא הונדה, היא משאירה ב-L את מזלג ה-Showa בקוטר 49 מ"מ של דגם ה-R, עם מספר שינויים ברכיבים הפנימיים – על מנת שיתאימו לרכיבת אנדורו. על השיכוך האחורי, אחראי בולם יחיד מתוצרת Showa גם כן, עם מערכת פרו-לינק. גם הוא, כמו הקדמי, מתכוונן לחלוטין. בטוח שיש סט-אפים מקצועיים יותר בתחום ממה שמציע ה-450L, אך התצורה המקורית, תספיק, קרוב לוודאי, ל-90% מרוכבי ההובי. בכל מקרה, תמיד אפשר לשפר עצמאית.

אל הזרוע האחורית מזריקה הונדה מנת פוליאוריתן – והיא עושה את זה על מנת לרכך את הצלפות השרשרת בחלק האחורי. מהלך זה הוא חלק מגישה נרחבת, ספק חובה ספק רצון, למזער כמה שיותר רעשים הנובעים מפעולת הרכיבים באופנוע. המנוע מקבל מיגוני פלסטיק המספקים הגנה נוספת לקייסים בנפילות. גלגל השיניים האחורי זוכה למערכת "דאמפרים", כדי לשכך במעט את רעש השרשרת. כל אלו מתבצעים במטרה להפוך את הרכיבה על ה-450L לכמה שיותר נסבלת.

במהלך הרכיבה כולה, התכונה הבולטת ביותר של ה-450L היא פעולת המנוע. ההגבלה ל-25 כ"ס כתוצאה מתקנות יורו4, לא עושות לאופנוע שירות רע כלל (בשטח), ומנגישה אותו גם לקהל הרוכבים המתחילים. דמיינו – מומנט בשרני של אופנוע אנדורו 450, ללא התפרצויות הזעם הלא-תמיד רצויות של כל דגם 450 מקצועי אחר. ההילוך ראשון ירגיש מעט חלש לרוכבים מנוסים, אך הפעולה העדינה שלו אידיאלית לרוכבים לא מקצועיים. החיבור לאופנוע קורה מהר מאוד. בתוך דקות מצאנו את עצמנו רוכבים יותר ויותר מהר. בזכות המומנט, האופנוע לא כבה גם בזחילה בהילוך שני-ושלישי, כך שגם אם מצאתם עצמכם יוצאים מסיבוב אל עלייה כאשר אתם לא על ההילוך המדויק, שפע המומנט ידאג לכך שתוכלו להמשיך להתקדם קדימה. לא נגזים אם נגיד שזהו ה-450 הכי ידידותי ונשלט שתוכלו לקנות. התחושה שה-450L מספק לרוכב היא שהוא עובד איתו ביחד. אין פה אופנוע חזק מידי שמאתגר את הרוכב, אלא רוכב ואופנוע שחוברים יחד כדי ליצר רכיבה נקייה וזורמת יותר. לא מתיש את הרוכב ולא מעייף, שחקן קבוצתי שיעשה כל שדורש הרוכב ולא יגבילו במעט.

גמישות המנוע וחלוקת הכח, מאפשרת ל-450L להיות יעיל גם ברכיבה טכנית עם מספיק מומנט המאפשר להתקדם יפה גם ללא גז, וגם בשטח פתוח, שם ניתן לחגוג על רכיבה מהירה בהילוכים הגבוהים. למעשה, אנחנו לא יכולים לחשוב על אופנוע 450 "מקצועי" אחר שהיינו רוצים להיכנס איתו לסינגלים של בן שמן. אז נכון שהוא לא מייצר את התחושה "עוקרת הידיים" שמייצרים 450-ים אחרים, אך להם אין את הוורסטיליות – וזו הופכת את ה-450L לשימושי הרבה יותר וגם לתמורה טובה יותר לכסף.

 

להמשך קריאת הכתבה במגזין מוטו >>>

לכתבה הקודמת
שתפו את עמוד זה ב-
לכתבה הבא
כתבות נוספות
חיפושים פופולארים: אופנועים Xadv FORZA 750 חדשות מבצעים
{{result.text}}

Loading...